PROFILEプロフィール
for english安座上 真紀子あざかみ まきこ
1981
日本女子大学家政学部住居学科卒業
1981
(株)ソニー・クリエイティブプロダクツ入社 企画制作部勤務
1987
退社
1989
〜2006
日本女子大学家政学部住居学科 非常勤講師(基礎意匠学1)
2020
京都造形芸術大学 通信教育部 美術科陶芸コース卒業
個展・グループ展歴(Paper Sculpture)
1985
SPACE YUIにて個展(東京)
1986
SPACE YUIにて個展(東京)
1987
SPACE YUIにて個展(東京)
1988
SPACE YUIにて個展(東京)
1989
SPACE YUIにて個展(東京)
1990
西武百貨店LOFT渋谷店スタイリングギャラリーにて個展
SPACE YUIにて個展(東京)
1991
The Illustration Gallery(New York)にて個展
The American Craft Museum(New York)ティーポット展に参加
SPACE YUIにて個展(東京)
1992
The 4th Annual 3-D Illustration Awards Show(U.S.A) Silver Award受賞
SPACE YUIにて個展(東京)
1993
The 5th Annual 3-D Illustration Awards Show(U.S.A) Bronze Award受賞
SPACE YUIにて個展(東京)
1994
Vera Wang Bridal House ウィンドウディスプレイ(New York)
SPACE YUIにて個展(東京)
1995
Every Picture Tells a Story 3人展(Los Angeles)
Toraya Gellery にて個展(New York)
SPACE YUIにて個展(東京)
伊勢丹新宿店ファインアートサロンにて個展
1999
SPACE YUIにて個展(東京)
2000
Galerie Centennialにて個展(大阪)SPACE YUIにて個展(東京) Bristol City Museum “Made in Japan”展に参加(U.K)Galerie Centennialにて個展(大阪)
2003
Every Picture Tells a Story 2人展(Los Angeles)
日本橋三越にて個展(東京)
SPACE YUIにて個展(東京)
2004
日本橋三越(東京)
2005
日本女子大学成瀬記念館にて個展(東京)
SPACE YUIにて個展(東京)マイシティ新宿(東京)
2006
銀座伊東屋にて個展(東京)Galerie Centennialにて個展(大阪)
2007
JR大阪セルヴィスギャラリーにて個展
2008
Galerie Centennialにて個展(大阪)
2009
STYLE MEETS PEOPLE(六本木ミッドタウン)にてART MEETS PEOPLEに参加
伊勢丹相模原店にて個展
Shonandai MY Gallery にて個展(東京 六本木)
Art data bankにて個展(東京 銀座)
Galerie Centennialにて個展(大阪)
2010
ギャラリー櫟にて個展(東京 東が丘)
福島県立美術館にてワークショップ
2011
銀座三越にて個展(東京)
伊勢現代美術館にて個展(三重)
2012
Adler&Co.Gallery にてグループショウ(San Francisco)
GALLERIA BE’19にて個展(Hersinki)
Onishi Galleryにてグループショウ(New York)
2013
Onishi Galleryにてグループショウ(New York)
Cheryl Hazan Contemporary Art,Rouge展 出品 (NewYork)
工房親にて個展(東京)
2014
ASAGI ARTSにて個展(東京)
工房親にてグループショウ(東京)
2015
ASAGI ARTSにてグループショウ(東京)
Shonandai MY Galleryにて個展(東京)
2016
日本橋髙島屋にて個展(東京)
hpgrp Galleryにて個展(New York)
2017
hpgrp Galleryにて個展(東京)
2019
ASAGI ARTSにて個展(東京)
Galerie Centennialにて個展(大阪)
SPACE YUIにて個展(東京)
2021
SPACE YUIにて個展(東京)
2022
Galerie Centennialにて個展(大阪)
他、個展、グループ展多数
美術館
2016 | LAM Museum(アムステルダム)にて 作品収蔵 |
---|
作品集
Favorite 1990 同文書院
ハッピーエンドが始まる日 1992 KKロングセラーズ
Great Paper Toy Show 1993 Chronicle Books(U.S.A)
FOOD SHOW 2004 日本テレビ放送網
Girl meets Boy 2011 小学館スクエア
Makiko Azakami
2022
Galerie Centennial,Osaka
2021
Space Yui,Tokyo
2019
ASAGI ARTS,Tokyo
Galerie Centennial,Osaka
Space Yui, Tokyo
2017
hpgrp Gallery,Tokyo
2016
hpgrp Gallery,New York
2015
ASAGI ARTS,Group Show
Nihonbashi Takashimaya,Tokyo
2014
ASAGI ARTS,Tokyo
Koubou Chika, Group Show, Tokyo
2013
Onishi Gallery, New York
Cheryl Hazan Contemporary Art,Rouge, NewYork
Koubou Chika, Tokyo
2012
Onishi Gallery, New York
GALLERIA BE’19, Helsinki
Adler&Co gallery, Group Show, San Francisco
2011
Ise Museum of Modern Art,Mie
Ginza Mitukosi Art Gallery, Tokyo
2010
Isa Gallery Kunugi,Tokyo
Fukusima Museum of Art Workshop, Fukusima
2009
art data bank ,Tokyo
Shonandai MY Gallery, Tokyo
Sagamihara Isetan Department Store, Kanagawa
ART MEETS PEOPLE participant, STYLE MEETS PEOPLE,Tokyo
Galerie Centenial, Osaka
2008
Galerie Centenial, Osaka
Space Yui, Tokyo
2007
Service Gallery, Osaka
2006
Ginza Ito-ya, Tokyo
Galerie Centenial, Osaka
2005
Japan Women’s Univercity,Tokyo
Space Yui, Tokyo
MyCity Shinjuku,(Tokyo)
2004
Nihonbashi Mitukoshi,Tokyo
2003
Every Picture Tells a Story, Los Angeles, 2-Person Exhibition
Space Yui, Tokyo
2002
Space Yui, Tokyo
2001
Made in Japan participant, Bristol City Museum, Bristol U.K.
Galerie Centenial, Osaka
2000
Galerie Centenial, Osaka
Space Yui, Tokyo
1999
Space Yui, Tokyo
1996
Every Picture Tells a Story, Los Angeles, 3-Person Exhibition
Toraya Gallery, NYC
Shinjyuku Isetan Art Gallery, Tokyo
1995
Art Gallery Fairy, Tokyo
Shinjyuku Isetan Art Gallery, Tokyo
1994
Space Yui, Tokyo
1993
The 5th Annual 3-Demensional Illustration Award Show, U.S.A.
Bronze Award
Space Yui, Tokyo
1992
The 4th Annual 3-Demensional Illustration Award Show, U.S.A. Silver Award
Space Yui, Tokyo
1991
The Illustration Gallery, NYC
Tea Pot Exhibition participant, American Craft Museum, NYC
Space Yui, Tokyo
1990
Styling Gallery at Shibuya Loft, Tokyo
Space Yui, Tokyo
1988
Space Yui, Tokyo
1987
Space Yui, Tokyo
1986
Space Yui, Tokyo
1985
Debut Exhibition at Space Yui, Tokyo
Makiko Azakami lives and works in Tokyo
education
2020
Graduate of Kyoto Art University, Ceramic Art
1981
Graduate of Japan Women’s University, Architecture
ARTIST STATEMENTアーティストステートメント
私は子供の頃から立体のものに大変興味があった。
日本女子大学住居学科で建築を学びながら、黒川紀章(1)の事務所で建築
模型を作るアルバイトをしているうちに、建築の空間造形としてのおもしろさに魅了された。
1981年に大学を卒業後、SONY CREATIVE PRODUCTS.で6年間商品企画の仕事に携わり、文房具、グリーティングカード、などの制作をした。
立体造形に強く惹かれていたので、その他にも草月流(2)の生け花や、
平田暁夫(3)の教室で帽子作りを学んだ。
ある日、ゴジラ(4)を作ろうと思いつき、その辺にあった紙で立体のゴジラを作ってみた。それが私の立体作品制作の始まりであった。
私は自分の新しい可能性に気づき、立体造形の道を歩み始めた。
1985年に東京ではじめての個展を開き、それ以来クリエーターとして広告、書籍、雑誌などの仕事に関わって来た。
広告などの仕事は、基本的に写真に撮って印刷されるため、作品自体の大きさはさほど問題にはならない。そのため作る作品の大きさは、手のひらになるくらいのものであった。そのため展覧会をするとよく『かわいい.』と言われる事が多く、それに違和感を感じることがあった。(かわいくしようとして作っている訳ではないのに、こびているように思われるのが嫌だった)
大きな作品を作るきっかけになったのは、2009年に金沢21世紀美術館でロン・ミュエック(5)展を見た事である。
彼の作る生々しくリアルな5メートルの赤ん坊は、強烈な存在感を持って私を圧倒した。それは新鮮な驚きであった。
『大きさは表現においてこんなにも強力な意味を持つのか』と、、、
私には5メートルの赤ん坊は作れないが、1㌢のものを50㌢にするのだったら出来る。その、もはや『かわいくない』作品は人々の目にどのように映るのか。大きさによって、表現が左右されれば、見る人の感じ方も違うはずだ。
私が作品を作る時は、展開図も設計図も正確なスケッチも描かない。
頭の中に完成した作品の姿を想像し、そしてそれを再現するための方法が瞬時に浮かぶ。
実際の制作は、まず始めに使用する紙を選び、はさみを片手に持ち、紙をフリーハンドで切り始める。カッターでまっすぐ紙を切るために、定規を使うこともあるが、測ったりする事はほとんどない。その後切り抜かれた紙の断片を組み立て作品を完成させる。
通常の紙は、軽くて軟らかく大変フレキシブルな素材である。
そのため切ったり貼ったり簡単に形を変えることができる。私はそういう紙の特性を活かした作品を作っている。それにより、モチーフの元々持っている質感や重量感から,見る者の心は解放される。これは私のコンセプトである。
私の作品はディテールが細かいと言われることもあるが、細かく作る事に意味がある訳ではない。モチーフをリアルに再現する事が目的では無く、その形態が持っている特質をデフォルメし、シンプルに再現していく事が重要である。テクニックを見せる事が目的ではない。もし、リアリティのみを追求するならば、行き着く先はいかに本物そっくりに見せるかということが目的になり、紙の性質を活かした作品の意味がなくなってしまう。それでは別に紙で作る必要も無いのである。
紙は平面である。全くの平面の素材から立体の造形物が出来てしまうのである。これは服を作るのと同じ発想と言える。服は着るというその用途が決まっているが、私の立体作品の場合、それを置く事によりその空間をデザインする。空間芸術、つまり紙の彫刻でもある。
私が主にモチーフとして選んでいるいるものは、特に美しかったり、奇をてらったものではなく、むしろ誰もが眼にする様なありふれたものである。
当たり前のように身の回りに存在しているため、つい見過ごされてしまうようなものである。
それが突然大きさを変えて目の前に出現した時の驚き。
それを私の作品から感じてもらいたい。
シンプルなカットワークで紙の持つ軽快さと質感により新たな立体造形としての価値を創造していきたい。
(1)黒川紀章、 日本の建築家、思想家 国立新美術館など
(2)草月流、 生け花の日本の代表的流派、空間造形としての特徴を持つ
(3)平田暁夫、 日本を代表する帽子デザイナー
(4)ゴジラ 1954に公開された映画の登場キャラクターで怪獣の名
(5)ロン・ミュエック イギリスで活躍するオーストラリアのハイパーリアリズム彫刻家
Makiko Azakami
Since childhood, I have been deeply interested in three-dimensional objects.
While studying architecture in the Department of Housing at Japan Women’s University, I worked part-time creating architectural models at Kisho Kurokawa’s (1) office. During this time, I became fascinated by the spatial design aspect of architecture.
After graduating from university in 1981, I worked for six years in product planning at SONY CREATIVE PRODUCTS, where I was involved in the production of stationery, greeting cards, and other items. My strong attraction to three-dimensional modeling led me to also study Sogetsu-Ryu (2) ikebana, and Akio Hirata’s (3) hat-making class.
One day, I decided to create a Godzilla (4) figure using paper I had on hand. This was the first three-dimensional object I made. Realizing my new potential, I embarked on the path of creating three-dimensional artwork.
In 1985, I held my first solo exhibition in Tokyo, and since then, I have been involved in advertising, books, magazines, and other creative work as a creator. The turning point that led me to create larger works and shift significantly towards fine art was seeing Ron Mueck’s (5) exhibition at the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, in 2009. His strikingly real, almost grotesque five-meter-tall baby had a powerful presence that overwhelmed me. It was a fresh surprise.
“Size has tremendous impact on the expression of the artwork.” I thought. While I cannot create a five-meter baby out of paper, I can enlarge a one-centimeter object to fifty centimeters. How would people look at such a work? If expression is influenced by size, the way people perceive it should also change by the size of the artwork.
When I create my works, I do not draw development diagrams, blueprints, or precise sketches. I imagine the completed work in my mind, and the method to realize it instantly comes to me. The actual production process begins with selecting the paper to use, holding scissors in one hand, and starting to cut the paper freehand. Sometimes I use a ruler to cut the paper straight with a paper cutter, but I rarely measure anything. After that, I assemble the cut paper fragments to complete the work.
Ordinary paper is a very flexible material, being light and soft. It can be easily cut, pasted, and reshaped. I create works that take advantage of these characteristics of paper. This allows the viewer’s mind to be freed from the original texture and weight of the motif. This is my concept.
My works are sometimes said to have detailed features, but the purpose is not to create detailed works or to showcase techniques. It is important to deform the characteristics of the form and express them in my own way. It is not reproduction but expression. In the case of my three-dimensional works, they design the space in which they are placed. In other words, it is spatial art, or paper sculpture.
The motifs I mainly choose are not particularly beautiful or eccentric, but rather ordinary objects that everyone sees. They are things that exist around us so naturally that they are often overlooked. I want people to feel the surprise when such objects suddenly appear in front of them in a different size.
I want to create new value as three-dimensional works by utilizing the lightness and texture of paper through simple cutwork.
(1) Kisho Kurokawa: A Japanese architect and thinker, known for works such as the National Art Center, Tokyo.
(2) Sogetsu-Ryu: A representative school of ikebana (Japanese flower arrangement), known for its spatial design characteristics.
(3) Akio Hirata: A leading Japanese hat designer, known for creating hats for the Japanese Imperial Family and collaborations with Issey Miyake.
(4) Godzilla: A monster character from the 1954 film.
(5) Ron Mueck: An Australian hyperrealist sculptor active in the UK.